*** g81 22/5 blz. 17-18 Een onderzoek naar de bronnen van ons recht ***
"Strafzaken werden in Israël ongetwijfeld sneller afgehandeld dan thans het geval is in landen als de Verenigde Staten, waar overbelaste rechtbanken en ingewikkelde procedures aanleiding geven tot veel vertraging. Aangezien de plaatselijke rechtbank bij de stadspoort zetelde, viel er niet aan te twijfelen dat de behandeling van de zaak openbaar was! (Deut. 16:18-20)Ongetwijfeld vormde de openbare behandeling voor de rechters een hulp om hen te manen tot voorzichtigheid en rechtvaardigheid, eigenschappen die soms verdwijnen wanneer een oppermachtig gerechtshof hoorzittingen in het geheim en achter gesloten deuren mag houden. Wat valt er over de getuigen te zeggen?
In bijbelse tijden werd er van getuigen verlangd dat zij hun verklaring in het openbaar aflegden. Om deze reden werden zij gewaarschuwd zich in hun getuigenverklaring niet door de druk van de publieke opinie te laten beïnvloeden en ’af te wijken met de grote massa om het recht te buigen’. Op meineed volgde geen gevangenisstraf, maar de valse getuige kreeg de straf die hij over de gedaagde had trachten te brengen — zelfs de dood! — Ex. 23:2: Deut. 19:15-21."
1 opmerking:
Zaterdagmiddagoverwegingen...
Hoe meer ik me in religie verdiep, bijvoorbeeld door je Blog, hoe blijer ik ben op 8-jarige leeftijd gehoor te hebben gegeven aan mijn instinctmatige weerzin tegen deze waarkomenwevandaanenhoenuverder-variant.
In ieders leven komt een moment dat je je afvraagt waar we vandaan komen en of onze aanwezigheid iets betekent, uit eigen nieuwsgierigheid of ingefluisterd daar familie, streek of land. Één van die opties is God. Niks mis mee, want uiteindelijk kom ik met niets beters. En als je het geschreven gedeelte die bij die optie hoort - de bijbel - gebruikt als manual om redelijk netjes door de gemiddeld 79 jaar te komen die ons is gegeven, heb je er nog wat aan ook! Waarom zou je het zelf verzinnen als er al iets bruikbaars is. Geef driekwart van het boek uit als geschiedenis- of filosofieboek, vereenvoudig de rest en je hebt iets waar je mee uit de voeten kunt. Het grote probleem komt op het moment dat 3 of meer mensen samen komen en te kennen geven een naam aan hun overtuiging te willen geven en op bijvoorbeeld zondag af te willen spreken in een gebouw, laten we zeggen kerk. Helaas moet er dan iemand de baas zijn, of anderen - door geestelijke luiheid of onzekerheid - maken hem of haar 'baas'. En dan begint de ellende. Mensen gebruiken macht namelijk meestal op een andere manier dan oorspronkelijk de bedoeling was. Met de combinatie kerk/staat als het meest perfecte voorbeeld om mensen religieus tot de laatste druppel uit te wringen en te kunnen beheersen. Een uurtje geschiedenisles leert je meer dan de gemiddelde maag kan verdragen.
Kortom, de bijbel gebruiken als hulpmiddel om een nuttig en vriendelijk mens te zijn, kan geen kwaad, maar doe het vooral alleen of maximaal in een gezelschap dat aan je eigen eettafel past.
x/jos
Jos Peters
jos@p3vormgeving.nl
Een reactie posten